Medvetenheten, intresset och utbudet av ekologisk öl har ökat lavinartat. Förr blev kvaliteten många gånger lidande och den kompromissen var många bryggmästare helt enkelt inte beredda att göra. Idag har det hänt en massa bra med de ekologiska råvarorna till öl, inte minst med den viktiga malten.
1937 bestämde sig René Gilbert för att lägga sin själ i en av Normandies viktigaste produkter: äpplen. Först grundade han en cidermusteri och destilleri i Fontenay för att senare köpa godset Coquerel i grannbyn Milly och flytta tillverkningen dit. Coquerel etablerade sig med åren som en av de mest betydande producenterna i Calvadosregionen.
1971 gick Coquerel samman med tyska Asbach, vilket inledde en viktig expansionsfas. 1992 såldes Domaine du Coquerel till Guinness och 1996 övergick ägandet till Jean-François Martin som sedan dess driver verksamheten som oberoende familjeföretag. 2002 fick det berömda cider- och calvadoshuset ett särskilt omnämnande som ”Normandie Qualité Tourisme”.
Från september till november skördas mellan fem och sex tusen ton äpplen från en omkrets av 15 kilometer från Manoir du Coquerel, allt enligt de stränga AOC-reglerna för kvalitet (Appellation d’Origine Contrôlée). 48 000 hektoliter äppelmust jäser på ståltankar och destilleringen sker sedan i tre kolonnpannor under januari–maj. Årsproduktionen av calvados ligger på omkring 2400 hektoliter.
Destillaten lagras i sex månader på små ekfat för att sedan mogna vidare på franska ekfat i minst två år. Stora investeringar görs ständigt i förnyelsen av fatlagringen. Idag disponerar Coquerel cirka 2000 utvalda ekfat för bästa förädling av calvadosen.
Hälften av tillverkningen går på export till bland annat Belgien, Spanien, Japan, USA, Baltikum och Skandinavien. Bland en lång rad utmärkelser finns guldmedaljer vid World Spirits Award, franska presidentens hederspris, AOC:s pris för bästa calvadoskällare samt bäst i sin kategori vid International Wine & Spirits Competition.
Allt är precis som vanligt – Galatea kommer alltid med något nytt. Galatea representerar idag (2017) mer än 100 varumärken från cirka 20 länder. Under det gångna året har vi stärkt våra befintliga varumärken, och flera nya med stor utvecklingspotential har tillkommit.