Medvetenheten, intresset och utbudet av ekologisk öl har ökat lavinartat. Förr blev kvaliteten många gånger lidande och den kompromissen var många bryggmästare helt enkelt inte beredda att göra. Idag har det hänt en massa bra med de ekologiska råvarorna till öl, inte minst med den viktiga malten.
Pabst Brewing Company grundades 1844 i Milwaukee av Jacob Best, och 1889 döptes det efter dåvarande tysk-amerikanske bryggmästaren Frederick Pabst. Pabst blev ett av de mest populära ölen bland den amerikanska arbetarklassen under 1900-talet. Försäljningen av Pabst Blue Ribbon stod på topp under slutet av 1970-talet för att sedan minska då ”PBR” började anses som ett öl som gamla mossiga pappor drack.
I början av 2000-talet kom en total vändning då staden Portlands hårdkokta unga cykelbud tog den klassiska ölen till sig. Därefter spred sig fenomenet med att dricka PBR som en undergroundrörelse över hela USA genom hipsters, skejtare, snowboardåkare, konstnärer, artister och modepersonligheter.
Genom åren har PBC förvärvat några av de mest legendariska bryggerierna i USA som t.ex. Jos Schlitz Brewing Company, G Heileman Brewing Company, Stroh Brewing Company, Lone Star Brewing Company och många fler. Inget bryggeri har vunnit fler medaljer än PBC på the Great American Beer Festival och World Beer Cup då PBC tagit hem 79 medaljer sedan 1990. 2011 fick PBC bland annat det prestigefyllda priset Large Brewery of the Year.
Pabst Blue Ribbon har en minimal marknadsföringsbudget till skillnad från de tre amerikanska bryggjättarna Budweiser, Miller och Coors som tillsammans spenderar över en miljard dollar per år. Istället låter Pabst sina anhängare själva skapa reklamen med egna filmer på YouTube och på en Facebooksida med bland annat rit-tävlingen ”Drink & Draw”. Den kanske mest kända utomstående ”reklamfilmen” för PBR är ett kort YouTube-klipp från David Lynchs filmklassiker Blue Velvet med Dennis Hopper. Lana del Rey sjunger om PBR i This is what makes us girls på albumet Born to die där hon tipsar om att dricka Pabts Blue Ribbon on ice.
Trots sin kultstatus har Pabst Blue Ribbon behållit sin position som ett arbetar- och collegeöl som ofta säljs för en dollar per burk när barer och butiker kör kampanjer. Ölet kallas för ”The world’s best cheap beer” i USA då det finns något mer smak i PBR än hos de traditionella amerikanska ljusa lagerölen. Ölet bryggs i USA – till skillnad från de flesta amerikanska ljusa lageröl i Sverige som är licenstillverkade i Europa.
Pabst Brewing Company har för övrigt varit först med många innovationer inom ölindustrin, vilka vi idag tar för givet, såsom stålfatet, bruna glasflaskan, metallkapsylen, aluminiumburken och sex-packet.
Allt är precis som vanligt – Galatea kommer alltid med något nytt. Galatea representerar idag (2017) mer än 100 varumärken från cirka 20 länder. Under det gångna året har vi stärkt våra befintliga varumärken, och flera nya med stor utvecklingspotential har tillkommit.